Vlakem do Chorvatska, úžasná cesta k moři, katastrofální návrat - Cestopis ze žlutého vlaku

21.07.2021

Právě sedím na cestě do Prahy ve žlutém vlaku společnosti regiojet do Prahy z chorvatského Splitu, a upřímně . Předem bych chtěl upozornit, že s regiojetem mám naježděno opravdu mnoho cest většina bez sebemenších problémů. Regiojet vždy vyzdvihuji ať už v cenách v třídě Low-cost nebo i jejich velmi příjemných třídách standart a relax. Do Chorvatska vlakem nejedu poprvé, již minuly rok jsem absolvoval a to dokonce dvakrát cestu do Rijeky a následně návaznymi autobusy do Zadaru a Rovinje které probíhali víceméně dobře. Až letos jsem se rozhodl napsat ovšem z této tentokrat 22 hodin dlouhé cesty do Splitu cestopis. Berte to tedy prosím čistě jako recenzi na tuto cestu.

Původně jsem tento cestopis chtěl napsat už během dovolené po první cestě, ale udělal jsem dobře, že jsem vyčkal aspoň se můžeme přesvědčit že každá mince má dvě strany....

CESTA TAM

Před cestou tam jsem si pročítal různé recenze z Facebooku kde se negativně hodnotí převážně nefungující klimatizace.. během pár hodin také články o tom, že vlak regiojetu z Chorvatska měl 9 hodinové zpoždění...... důvod byl, ale poměrně pochopitelný jednalo se o zdržení kvůli bouřkám v Chorvatsku a jelikož se souprava okamžitě otáčí v Praze měli problém i následující spoje.

U našeho spoje nic takového od začátku nehrozilo, souprava kromě zanedbatelných 5 minut přijela na čas na hlavní nádraží v Praze.

Cesta v soukromém spacím kupé pro 2 mohla začít. Pro začátek vyčerpávající informace o naši cestě, jak bude probíhat, v kolik hodin nás čeká hraniční kontrola mezi Maďarskem a Chorvatskem atd.

Do 15 minut u nás byl stevard Tomáš s vodou zdarma a do dalších 15 minut jsme si mohli objednat. Vše funguje jako hodinky.. klimatizace běží, k večerním hodinám začíná byt zima, nejde ji vypnout.

Když už v kupé začíná být zima, jdeme se zahřát do kavárny uprostřed soupravy. Káva zdarma, čaj za 15 Kč a dorty po 10ti kačce. Fronta oproti minulému roku skoro žádná, v 8 hodin večer fronta na 10 minut.

Během cesty nabiráme zpoždění, způsobené různými problémy na železnici a jak jednou také se zmínila stevardka v rozhlase ,,...kvůli pomalému nástupu cestujících do vlaku". Zpoždění je nakonec téměř 2 hodinové...

Po tom co nám cestu spříjemnil stevard Tomáš který během cesty přicházel několikrát jestli si něco nedáme, co jsme si nabili mobilní telefony přes funkční zásuvky, a dobře vyspali pod peřinami funkční klimatizací a ráno nasnídali čerstvého croissantu a kávy jsme dorazili do Splitu.

Práce posádky byla naprosto perfektní, cesta a služby také, jedna z nejlepších cest RegioJetem.

CESTA ZPĚT

O týden později se s kufry pomalu vláčíme na nástupiště ve Splitu s půl hodinovým předstihem. Již z dálky vidím že koleje jsou prázdné, resp vlak Regiojetu zde nečeká, asi se někde připravuje na příští cestu do Prahy.

Příchod na nástupiště, smska od Regiojetu.. vlak bude opožden o 30 minut, za chvíli další tentokrát, že bude opozden o 45 minut. Mezitím na tabuli pod nápisem Delay (zpoždění) je napsáno 120 minut....

Vlak přijíždí s téměř 2 hodinovém zpožděním a odjíždí s téměř 2,5 hodinovém zpožděním.

Přes 300 lidi čekající na vlak se hrne do soupravy. Konečně ve vlaku, pomyslí si člověk. Jako důvod zpozdeni bylo uvedeno, že se čekalo na soupravu s cestujícími co jeli do Splitu jaký byl jejich důvod zpozdeni se už nedozvíme, každopádně oni přijeli s 4 hodinovým zpožděním.

Po optání kdy ve vlaku bude fungovat klimatizace jsme se dozvěděli, že hned jak vlak nebere vyšší rychlost. Zásuvky i světlo v našem kupé ovšem fungovali - klimatizace doposud za celou cestu vůbec.

Po západu slunce naštěstí problém na chvíli odešel, vrátí se ráno... a jelikož máme zpoždění zítra do 16 hodiny tu bude úmorné vedro.

Po zhruba hodině od nástupu jsme dostali vodu a po 3 hodinách od rozjezdu vlaku k nám přišla poprvé stevardka co nám může nabídnout. Na upozornění, že nám klimatizace nefungovala nám bylo jasně řečeno, že pokud nebudeme spokojeni máme si napsat e-mail na regiojet.

Stevardka byla velmi nepříjemná a také rozpačitá... po objednání nám jídlo donesli okamžitě, ovšem ne kompletní - jednoho mi bylo řečeno, že bohužel toto nemají a byli mi okamžitě vráceny peníze bez optání jestli mi může nabídnout něco jiného - tak slečnu poprosím o jiné teple jídlo a ta se na mě zasměje ,,jako místo toho jo ?" tak na ni koukám a ujistím ji, že mám tedy hlad, že bych si opravdu něco dal. Nevadí stane se, i ta záměna perlivé za neperlivou vodu.

Detaily které ovšem vadí jsou například - dva stevardi co se v kavárně vykecávaji když u okénka stojíme a za námi dalších několik lidí čekajících až nás obslouží - nejhorší na tom je to že si nás několikrát očním pohledem všimli.

Nebo v jednom celém vagonu - tzv.2 zachody něčím ucpané a plné moči.

Do toho nefunkční klimatizace, objednání vody po 3 hodinách po 2 hodinovém čekání na nádraží.... Stevardky velmi nepříjemné, ale mezi nimi zábava probíhá v pořádku. Alespoň, že světla a zásuvky nám v kupé fungovali.

Jelikož se jedná o více jak 2 hodinové zpozdeni a navíc máme nefunkční klimatizace máme my případně i vy v jakémkoliv vlaku na území EU nárok na odškodnění 50%. O tom již brzy v samostatném članku o odškodněních

Zítra ho budeme řešit, a to i s nefunkční klimatizaci - článek bude následně aktualizován.

ZÁVĚREM

Závěrem bych chtěl vyzdvihnout chování stevardů a stevardek při cestě do Chorvatska na tak dlouhé cestě. Naprosto skvělý přístup, jedna z nejlepších cest s RegioJetem. Služby dokonalé, všechno funkční.

Naopak pokud bych v půlce cesty do Prahy měl nyní zhodnotit tuto cestu, nepoznal bych, že se jedná o RegioJet - složení stevardů a stevardek i jak jsem zpozoroval jejich řešení problémů ostatních cestujících když jeden ze stevardů odmítal aby on nebo někdo z kolegů uklizel paní s dětmi kupé po nástupu kde byl evidentně nějaký velký problém, protože v něm nakonec nezůstali. Příšerná cesta která po 2 hodinovém zpozdeni které na začátku vzniklo dávala jednu ránu za druhou.

Každá mince má dvě strany. Regiojet bude jedna z českých firem které se budou snažit vždy levně dopravit cestujícího do jejich cílové destinace, ale s těmito doufám pouze výjimečnými příšernými cestami se jim příliš dařit pro všechny zákazníky nebude.

Proto doufejme, že do budoucna šlo o ojedinělý případ...